GEWEER EN KARABIJN

Geweer vs. karabijn

Het verschil tussen geweren en karabijnen is met name technisch van aard. Zonder hier te vervelen met technische details, komt het er in het kort op neer dat een geweer een stuk zwaarder is (ruim 4kg) dan een karabijn (ongeveer 2kg). Niet voor niets is een karabijn ook een geliefd wapen bij jagers. Bij SV Drechterland kan je op maximaal 25 meter afstand schieten. Daarom is de .30m1 karabijn het grootste kaliber wat bij ons geschoten mag en kan worden.

Klein Kaliber Karabijn

De klein kaliber karabijn is een geliefde discipline bij SV Drechterland. Het wapen is lekker licht en daarom kan vrijwel elke schutter er goed mee overweg. Het grootste voordeel is ook meteen het grootste nadeel. Natuurkundigen onder ons zullen het meteen herkennen, door het onbreken van gewicht (massa), beweegt de karabijn behoorlijk voor- tijdens en na het schot. Het onder de knie krijgen van de karabijn is daarom een behoorlijke uitdaging.

Bij SV Drechterland wordt in wedstrijdverband de KNSA-discipline 12m klein kaliber karabijn beoefend. Dat kan in de houdingen staand, liggend en knielend.

Klein Kaliber Geweer

Het klein kaliber geweer is -zoals eerder vermeld- een stuk zwaarder dan een karabijn. Daarnaast is een klein kaliber geweer voorzien van een diopter. Dit is een zeer fijn af te stellen richtmiddel. Deze combinatie maakt dat het klein kaliber geweer zeer precies is.

Echter bij het klein kaliber geweer geldt wederom: de grootste sterkte is ook direct de grootste beperking.  Het hoge gewicht van het geweer 'absorbeert' kleine trillingen en bewegingen. Het nadeel is dat tijdens een wedstrijd ruim 60 kogels worden geschoten in anderhalf uur tijd. Probeer maar een plank met vier a vijf pakken suiker (zonder ondersteuning) anderhalf uur vast te houden!

In wedstrijdverband wordt de KNSA-discipline Klein Kaliber Geweer 12 meter beoefend. Dat kan in drie houdingen, staand, knielend en liggend.

.30m1 Karabijn

De .30m1 is een licht geweer(karabijn) met vijftien patronen kaliber .30"(7,62 x 33 mm) per magazijn; ook is er een langer magazijn gemaakt dat dertig patronen kan bevatten. Het voordeel van de .30m1 is dat het een compact en semiautomatisch wapen is. Het werd ontwikkeld door de Winchester Repeating Arms Company. Hoewel de .30m1 ook wel vaak de 'Baby Garand' wordt genoemd is hij echter niet van dezelfde ontwikkelaar. Het wapen werd ontwikkeld om de Colt 1911A1 te vervangen, maar dit is echter nooit gebeurd. De M1 karabijn was en is nog altijd een zeer populair wapen. Er werden meer M1 karabijnen geproduceerd in de Tweede Wereldoorlog dan de populaire M1 Garand. Ook bestaat er een model met inklapbare kolf: de M1A1 Carbine; dit model werd ontwikkeld voor de luchtlandingstroepen, maar er werden door deze eenheden ook de standaard infanterieversies gebruikt. In de laatste jaren van de oorlog werden verbeteringen aangebracht. Er werd een bajonet (M4 Bayonet) ontwikkeld en van het eerst L-sight werd een verstelbaar vizier gemaakt. Er zijn tussen einde 1941 en midden 1945 zo'n 6 221 220 M1 Carbines geproduceerd door verschillende fabrikanten.

Bron: wikipedia